Τρίτη 14 Ιουνίου 2011

Λόγος για τα «overprint». Που και πότε χρειάζεται να το χρησιμοποιούμε, πότε δημιουργεί πρόβλημα.

Τι είναι το «οverprint»;
Οverprint, λέγεται όπως λέει και η λέξη, οτιδήποτε τυπώνεται επικαλύπτοντας και χωρίς να κάνει τρύπα στο φόντο που υπάρχει από κάτω. π.χ. μαύρα γράμματα πάνω σε πορτοκαλί φόντο. Το μαύρο τυπώνεται επικαλύπτοντας το πορτοκαλί.

Πότε και γιατί πρέπει να το χρησιμοποιούμε;
Το indesign και το Xpress έχουν ορίσει εξ’ αρχής όταν χρησιμοποιούμε το μαύρο χρώμα αυτό να γίνεται overprint. Tι σημαίνει αυτό;
Οι μηχανές offset τυπώνουν τα τέσσερα χρώματα το ένα πάνω στο άλλο.
Δηλαδή για να τυπωθεί ένα πορτοκαλί τυπώνεται ένα ράστερ του ματζέντα και ένα πλακάτο του κίτρινου. Το μαύρο χρώμα όπως γνωρίζουμε από τη ζωγραφική είναι η σύνθεση όλων των χρωμάτων μαζί. Είναι επικαλυπτικό και δεν αλλοιώνεται από την παρουσία των άλλων χρωμάτων.
Έτσι λοιπόν, τα προγράμματα για να διαφυλάξουν τις συμπτώσεις βάζουν εξ’ ορισμού το μαύρο να επικαλύπτει όλα τα άλλα χρώματα. Δηλαδή να αφήνει ανέπαφο το φόντο και να περνάει από πάνω του χωρίς να αφήνει τρύπα.
Έχοντας λοιπόν αυτή την ιδιότητα το μαύρο είναι και το ενδεδειγμένο για μικρά γράμματα και πολύ κείμενο γιατί δεν κινδυνεύουμε από τις συμπτώσεις.
Τα υπόλοιπα χρώματα δεν μπορούν να γίνουν overprint καθότι θα αλλοιωθούν.

Και στην περίπτωση όμως του μαύρου υπάρχει μια εξαίρεση που πρέπει να γνωρίζουμε.
Το μαύρο σαν μελάνι της τετραχρωμίας διαθέτει μια διαφάνεια για να μπορεί να ανακατεύεται με τα υπόλοιπα χρώματα και να δημιουργούνται όλες οι αποχρώσεις των χρωμάτων. Βάζοντας λοιπόν πάνω σε μία φωτογραφία μία μπάρα με μαύρο χρώμα αυτή διαφανίζει και αφήνει να ψιλοφαίνεται το μοτίβο της φωτογραφίας από κάτω.
Mπορείτε να το δείτε στην παρακάτω φωτογραφία.

Για να μη γίνει αυτό απλά πρέπει να προσέχουμε η φωτογραφία μας να τελειώνει εκεί όπου αρχίζει το φόντο ή να χρησιμοποιούμε αντί για μαύρο ένα πιο βαρύ χρώμα (π.χ. C30, M30, Y30, B100) ώστε να μην γίνει overprint.

Επίσης χρησιμοποιούμε το overprint και στην περίπτωση που σχεδιάζουμε κάτι που έχει καλούπι. π.χ. folder, κουτί, κ.λ.π. 
Τοποθετούμε το κοπτικό μας πάνω από το έγγραφό μας, το βάζουμε σε ένα spot χρώμα που να μην επηρεάζει την τετραχρωμία και το κάνουμε overprint. Έτσι βγαίνει ως 5ο χρώμα και δεν αφήνει άσπρη γραμμή στα φόντα μας.... Αυτό εξυπηρετεί πολύ και στη σχεδίασή μας, αλλά εξυπηρετεί και το τυπογραφείο γιατί βλέπει τι ακριβώς πρέπει να τυπώσει.

Overprint κάνουμε στο illustrator και indesign από την παλέτα attributes και στο xpress από το παράθυρο πληροφορίες συναρμογής (trap information).

Όπως βλέπετε και στις φωτογραφίες μόλις απενεργοποιώ από το output preview το κανάλι του κοπτικού, το αρχείο μου μένει ανέπαφο. Δεν αφήνει τρύπα κάτω από το καλούπι γιατί το έχω βάλει overprint.
Για μια ακόμη φορά ελέγχουμε το τελικό προϊόν που παραδίδουμε στο τυπογραφείο από τον acrobat. Σε προηγούμενο post θα βρείτε τι ακριβώς πρέπει να κοιτάξετε και που.

ΠΡΟΣΟΧΗ: Πολλές φορές έχω δει το εξής λάθος: Λογότυπα που αρχικά ήταν μαύρα (και πολύ σωστά κάποιος τα είχε κάνει οverprint) να γυρίζουν σε λευκό ή άλλο χρώμα χωρίς παράλληλα να απενεργοποιείται το overprint με αποτέλεσμα να εξαφανίζεται το λογότυπο πάνω σε σκούρα φόντα. Γι᾽αυτό όταν παίρνουμε μαύρα λογότυπα καλό είναι να ελέγχουμε αν είναι overprint πριν τα χρησιμοποιήσουμε σε άλλο χρώμα.

www.lyhnia.com

2 σχόλια:

  1. Ευχαριστώ πολύ!!! Είμαι φοιτήτρια γραφίστικης και μου ήταν πολύ χρήσιμο το ποστ! Περιμένω καινούργια tips!))

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. καλημερα σας. εχω μαυρο γραμμα πανω σε χρυσο pantone φοντο. πρεπει να κανω τα μαυρα τρυπα;

    ΑπάντησηΔιαγραφή