Σάββατο, 26 Νοεμβρίου 2011

Χρωματικές σκάλες Pantone

Oι χρωματικές σκάλες που έχει βγάλει η Pantone είναι πολλών ειδών. Τα προγράμματα έχουν ενσωματώσει τις σκάλες αυτές και μπορούμε να επιλέγουμε ένα χρώμα pantone μέσα από το πρόγραμμα. 
Οι δύο βασικές σκάλες Pantone (Pantone solid coated - uncoated)
Ποια είναι όμως η σωστή επιλογή κάθε φορά;;;;

Αρχικά ας αποσαφηνίσουμε κάποιους βασικούς όρους.

Ατόφιο χρώμα: Eίναι το χρώμα που δεν είναι προϊόν τετραχρωμίας αλλά πάνω στη μηχανή μπαίνει ατόφιο. Δηλαδή όταν θέλω να τυπώσω ένα κόκκινο π.χ. Pantone 032 δεν θα τυπώσω κίτρινο και ματζέντα αλλά θα βάλω το pantone 032 που είναι κουτί μελανιού που παρασκευάζεται με ειδικούς κανόνες που παρέχει η εταιρεία pantone.

Coated: Xαρτί επιχρισμένο χωρίς «πόρους» π.χ. illustration, velvet, eurobulk κλ.π. Eίναι χαρτιά που μπορούν να αποδώσουν πολύ καλά τα χρώματα ακριβώς επειδή έχουν τις ειδικές επιχρίσεις. 

Uncoated: Χαρτί μη επιχρισμένο με «πόρους» π.χ. γραφής, samois, ειδικά χαρτιά. Είναι χαρτιά που εξαιτίας της απορροφητικότητας που έχουν δεν μπορούν να αποδώσουν ακρίβεια χρωμάτων.

Και ερχόμαστε τώρα στις σκάλες pantone.
Mεταλλική σκάλα Pantone
  1. Pantone solid coated. Είναι η χρωματική σκάλα που πρέπει να επιλέγουμε κάθε φορά που θέλουμε να χρησιμοποιήσουμε στην εργασία μας ένα ατόφιο μελάνι και το χαρτί που τυπώνουμε είναι επιχρισμένο (illustration, velvet κλ.π). Eίναι η σκάλα που πρέπει κατά βάση να χρησιμοποιούμε, μιλώντας πάντα για εκτύπωση σε μηχανές offset.
    Υπάρχει και η σκάλα pantone solid matte που διαχωρίζει το illustration χαρτί από το velvet. Δεν έχουν όμως ουσιαστική διαφορά χρωματικής απόδοσης. Γι’ αυτό και όταν θέλουμε να χρησιμοποιήσουμε ατόφιο μελάνι σε κάποιο από τα επιχρισμένα χαρτιά για να μην μπερδευόμαστε ας χρησιμοποιούμε την παλέτα Pantone solid coated.
  2.  Pantone solid uncoated. Είναι η χρωματική σκάλα που πρέπει να επιλέγουμε κάθε φορά που θέλουμε να χρησιμοπoιήσουμε ατόφιο μελάνι σε μη επιχρισμένο χαρτί. Εδώ πρέπει να αναφέρουμε ότι τα pantone χρώματα που τυπώνονται σε μη επιχρισμένα χαρτιά έχουν αρκετές αποκλίσεις. Υπάρχουν, δε μερικά που οι αποκλίσεις είναι πολύ μεγάλες. Γι’ αυτό πριν τυπώσουμε ένα pantone χρώμα σε χαρτί uncoated καλό είναι να συμβουλευτούμε τυπωμένη pantone σκάλα και όχι τον υπολογιστή μας.

  3.  Pantone mettalic coated. Είναι η χρωματική σκάλα που πρέπει να επιλέγουμε κάθε φορά που θέλουμε να χρησιμοπoιήσουμε μεταλλικό χρώμα πάνω σε επιχρισμένο χαρτί. Στην περίπτωση των μεταλλικών χρωμάτων δεν υπάρχει uncoated σκάλα pantone γιατί τα μεταλλικά χρώματα χάνουν τη μεταλλικότητά τους στα μη επιχρισμένα χαρτιά. Καλό είναι, λοιπόν, όταν θέλουμε να χρησιμοποιήσουμε μεταλλικά χρώματα να επιλέξουμε ένα επιχρισμένο χαρτί.
     
  4. Pantone pastel coated/uncoated. Είναι οι χρωματικές σκάλες που πρέπει να επιλέγουμε κάθε φορά που θέλουμε να χρησιμοπoιήσουμε πολύ απαλά χρώματα πάνω σε επιχρισμένο ή μη χαρτί αντίστοιχα.  Δεν είναι τόσο δημοφιλείς στους τυπογράφους, οπότε ας την έχουμε ως δεύτερη επιλογή.
Παστέλ σκάλα pantone

Για τα υπόλοιπα είδη pantone θα μιλήσουμε σε επόμενο post πολύ σύντομα.

Eπειδή οι σκάλες pantone είναι αρκετά ακριβές (μπορεί να μην μπορούμε να αγοράσουμε) καλό είναι πριν τυπώσουμε μια εργασία μας να ζητάμε από τον τυπογράφο να μας δείξει το αποτέλεσμα του χρώματος που διαλέξαμε από τη δική του σκάλα pantone. 
Αν θέλουμε να επιλέξουμε μία από όλες να αγοράσουμε ας επιλέξουμε τη σκάλα Pantone solid coated. Έπειτα να συμπληρώσουμε με την Pantone solid uncoated.


www.lyhnia.com

Δευτέρα, 7 Νοεμβρίου 2011

Έντυπα που τυπώνονται σε δύο γλώσσες. Αλλαγή μόνο στο μαύρο

Πολλές φορές κάποια έντυπα τυπώνονται σε δύο ή και παραπάνω γλώσσες και είναι κατά τα άλλα πανομοιότυπα.

Σε αυτή την περίπτωση μπορούμε να κάνουμε οικονομία τυπώνοντας μια τετραχρωμία και ένα επιπλέον τσίγκο στο μαύρο για κάθε έξτρα γλώσσα που τυπώνεται.
Υπάρχουν όμως κάποια πράγματα που πρέπει να γνωρίζουμε πριν προχωρήσουμε στη σχεδίαση τέτοιων εντύπων.

Καταρχήν για να μπορέσουμε να αλλάξουμε τις γλώσσες με ένα μόνο τσίγκο πρέπει οτιδήποτε ανήκει στην κάθε γλώσσα να είναι μόνο στο μαύρο χρώμα. Και όταν λέμε μαύρο εννοούμε το καθαρό μαύρο χωρίς προσμίξεις από κυανό, ματζέντα, κίτρινο.
  • Για να βοηθούμε περισσότερο στη σχεδίασή μας μπορούμε να δημιουργήσουμε ξεχωριστό layer για την κάθε γλώσσα και κάθε φορά να εμφανίζουμε τη γλώσσα που χρειαζόμαστε.
Αυτό που πρέπει να προσέξουμε είναι να μην αφήνουν τα γράμματα της κάθε γλώσσας τρύπα στα φόντα. Το μαύρο στο Quark και στο Indesign αυτόματα γίνεται overprint. Αυτό σημαίνει ότι αφήνει ανέπαφο το φόντο και δε δημιουργεί τρύπα. Στο illustrator πρέπει να το ορίσουμε από το window---->attributes-----> overprint fill ή stroke ανάλογα. 

Aρχείο pdf με όλα τα χρώματα

Aρχείο pdf χωρίς το κανάλι του μαύρου
Τip: Αν θέλουμε να τονίσουμε κάποιους τίτλους ή πίνακες μπορούμε αντί να χρησιμοποιήσουμε χρώμα στα γράμματα να τα βάλουμε μέσα σε πλαίσιο με χρώμα το οποίο να μην περιέχει μαύρο στη σύνθεσή του.

Για να ελέγξουμε την εργασία μας αν είναι ΟΚ για να πάει για εκτύπωση ανοίγουμε το pdf στον acrobat proffesional και πηγαίνουμε στο Advance ---> print production ---> output preview. Κλείνοντας το μάτι του μαύρου καναλιού πρέπει να μη βλέπω καθόλου στοιχεία της γλώσσας. Αν κάτι μου έχει ξεφύγει γυρνάω και το διορθώνω και παραδίδω το τελικό pdf όταν στα κανάλια των cyan, matzenta, yellow δεν υπάρχει κανένα στοιχείο της γλώσσας.

Το ίδιο μπορούμε να εφαρμόσουμε και σε καταλόγους με τιμές και χωρίς.

Σε περιπτώσεις που το κείμενο που θέλουμε να αφαιρεθεί είναι λίγο και μόνο σε ένα σημείο, μπορούμε να φροντίσουμε να έχει λευκό φόντο από πίσω και να το αφαιρέσουμε στον τσίγκο, χωρίς να χρειαστεί να βγάλουμε άλλο τσίγκο.
Προσοχή όμως. Το κείμενο που θέλουμε να αφαιρεθεί δεν πρέπει να έχει στη σύνθεσή του παρά μόνο μαύρο.

www.lyhnia.com